ANKARA(İGFA) – Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu, Yeni İpek Yolu olarak nitelendirilen Kalkınma Yolu Projesi kapsamında Türkiye’nin mesken sahipliğinde Irak, Birleşik Arap Emirlikleri ve Katar’ın iştirakleriyle düzenlenen 1. Bakanlar Kurulu Toplantısı’nın akabinde açıklamalarda bulundu.
Bakan Uraloğlu, modern ekonominin en önemli özelliğinin çok uluslu üretim, ülkelerarası finansal akımlar ve milletlerarası ticaret hacminin çok büyük boyutlara ulaşması olduğunu kaydederek, “Kimse artık tek başına güçlü değil ya da kendi kendine yetmiyor. Kapılarını örtersen, gözlerini, kulaklarını kapatarak dünyadaki gelişmelere uzaktan bakarsan, dost edinmezsen bugünün dünyasında yerin yok. Herkesin elinde pastaya katacağı hoş tatlar ve pastadan alacağı hissesi var. Zaman artık “kazan-kazan” devri…Ulaşım kesimi ise kazan-kazan zamanının en kıymetli dinamosudur.” dedi.
“PROJEYİ DAİMA BİRLİKTE VE ETRAFLICA KIYMETLENDİRME İMKANI BULDUK”
Bakan Uraloğlu, sadece ulaşım ve lojistik kesimlerinin geleceği için değil 4 ülkenin ekonomik ve sosyo-kültürel geleceği için de bir ortaya geldiklerini belirterek, “Çünkü, ülkelerimiz için vazgeçilmez olan ekonomik iş birliklerinin tesisi ve dış ticaret faaliyetlerimizin gelişmesi için ulaşım imkanlarının inançlı, kesintisiz ve süratli olması çok değerlidir.” sözlerini kullandı. Uraloğlu, Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan tarafından 22 Nisan 2024 tarihinde Irak’a gerçekleştirilen ziyaret kapsamında Türkiye, Irak, Birleşik Arap Emirlikleri ve Katar olarak “Kalkınma Yolu hakkında Ortak İş Birliği Mutabakat Zaptı’nı” imzaladıklarını anımsatarak, “Bu Mutabakat Zaptı ile dört ülke ortasında Kalkınma Yolu Projesi çerçevesinde Bakanlar Konseyi’ni kurma kararı almıştık. Bugün de Türkiye olarak bu kurulun birinci toplantısına mesken sahipliği yaptık. Kalkınma Yolu Projesi ile ilgili dört ülkenin işbirliğini en üst düzeye çıkaracak olan bu kurul vasıtası ile projeyi daima birlikte ve etraflıca kıymetlendirme imkanı bulduk.” formunda konuştu.
ATILACAK ADIMLAR BELİRLENDİ
Bakan Uraloğlu, Türkiye ve Irak üzerinden kesintisiz ve süratli bir biçimde yapılacak nakliyatın tesis edilmesinin ulaştırma koridorlarına katkısını ele aldıklarını vurgulayarak, “İlerleyen devirde bu alandaki iş birliğimizin somut çıktılarını ortaya koymaya yönelik atılacak adımları da belirledik. Birlikte hareket etmek ve planlarımızı süratle hayata geçirmek ismine kurulun faaliyetlerini önemsiyoruz. Ayrıyeten, birinci toplantımız olması sebebiyle, Kalkınma Yolu Projesi kapsamında oluşturulan Bakanlar Kurulunun idare ve işleyiş düzeneklerinin belirlenmesi ve bu bahiste gelecekteki yol haritasını ele aldık.” diye konuştu.
“KALKINMA YOLU HEM BÖLGE COĞRAFYASI İÇİN HEM DE GLOBAL TEDARİK ZİNCİRLERİ AÇISINDAN ÇOK KIYMETLİ BİR PROJE”
Kalkınma Yolu Projesi kapsamında kurulan bu Kurulun bünyesindeki toplantıların devam edeceğinin altını çizen Uraloğlu, “Proje kapsamındaki iş birliğimizin daha da güçlenerek ilerleyeceğine inancım tamdır. Kalkınma Yolu Projesi yalnızca bu dört ülke için değil hem bölge coğrafyası için hem de global tedarik zincirleri açısından çok kıymetli bir projedir.” dedi. Projenin yalnızca bir ulaştırma projesi olmadığını, bölgenin refah ve istikrarını artıracak çok daha geniş kapsamlı bir proje olarak ön plana çıktığını belirten Uraloğlu, “Kalkınma Yolu Projesi ile Irak’ta inşa edilen FAV Limanı’ndan Londra’ya kadar kara ve demir yolu ile Avrupa’nın her ülkesine kesintisiz ulaşım sağlayacağız. Asya ile Avrupa ortasındaki seyahat mühletini Türkiye üzerinden değerli ölçüde azaltacağız. FAV Limanı’ndan yola çıkacak bir geminin Süveyş Kanalı üzerinden Avrupa’ya ulaşması ortasında geçecek olan mühlet ile Kalkınma yolu üzerinden birebir yükün Avrupa’ya ulaşması ortasında 15 günlük bir kazanım sağlanacak.” diye konuştu.
“ÇİN’DEN KALKIP ÜMİT BURNU’NA DÖNEN GEMİLER DE 35 GÜNDE ULAŞTIKLARI LONDRA’YA YAKLAŞIK 45 GÜNDE ULAŞIYOR”
COVID-19 pandemisiyle global tedarik zincirlerinde başlayan dönüşümün devamında, 2022 yılında başlayan Rusya-Ukrayna savaşı sonrasında Türkiye’nin içinde bulunduğu bölgenin lojistik haritasındaki değişim sürecini de hızlandırdığını kaydeden Uraloğlu, “Yine, 2023 yılının Ekim ayında başlayan İsrail-Filistin savaşıyla birlikte, Kızıldeniz Bölgesi’nde yaşanan güvenlik krizi sonucunda Süveyş Kanalı’nda ticari gemi geçişleri ıstıraba girdi. Bu güzergah global denizcilik şirketleri tarafından tercih edilmemeye başladı ve bunun yerine Ümit Burnu’na yöneldiler. Çin’den kalkıp Ümit Burnu’na dönen gemiler de 35 günde ulaştıkları Londra’ya yaklaşık 45 günde ulaşıyor. Burada da 10 günlük bir artış var ve bu yüzde 30 civarında maliyet artışı demek. Münasebetiyle biz mesela bugün Kalkınma Yolu Koridorunu bitirmiş olsaydık bu çeşit maliyetler de düşmüş olacaktı.” tabirlerini kullandı.